Recensie: Orgel Vreten – The Merciless Hammond Battle

Een optreden van een band met 2 Hammond orgels die mét en tegen elkaar spelen op 22 december in 013 Tilburg. Robin Piso en Thijs Schrijnemakers zijn de toetsenisten die achter deze aparte voorstelling staan en daarmee laten zien dat orgelmuziek zeker niet saai is!

Bij binnenkomst in de kleine zaal van 013 worden er swingende plaatjes gedraaid door een DJ en het geheel heeft een entourage van lichte pornografie, excentrieke pornografie en de kever Herbie. Deze beelden werden afwisselend geprojecteerd op een groot scherm en dit maakte de verwachtingen voor het optreden alleen nog maar vreemder. De zaal stroomde ondertussen langzaam vol, het was erg druk en we kwamen allemaal voor orgelsolo’s. Maar dat was dan ook het enige dat we zeker wisten.

Bij opkomst begint het geheel te spelen en de swingende klanken van de orgels vullen de zaal met muziek waaraan je merkt dat je niet stil kunt blijven staan. Langzaam begint de zaal mee te bewegen en het muzikale orgelduo weet zijn publiek mee te trekken in een muzikale beleving. Daarnaast valt ook de bijzonder goede bassist op die de twee toetsenisten feilloos aanvoelt. Echter na 1,5 nummer verder te zijn begint de sfeer wat te bedaren. De algemene mening lijkt te zijn dat het erg leuk is, maar dat het wel allemaal hetzelfde is, orgelsolo’s. Toetsenist Thijs Schrijnemakers speelt hier handig op in door het publiek te beloven dat er nog allerlei creatieve momenten zullen komen. Deze belofte werd dan ook ruimschoots waargemaakt.

In de eerste plaats maken we kennis met een ‘schuiftrompet’ , oftewel een trombone gespeeld door Daniel van Loenen welke een voortreffelijke prestatie neerzet. Volledig meegaand in de swingende sfeer van het geheel weet hij toch een creatieve touch te geven aan de klanken van dit illustere muziekgezelschap.  De hierop volgende ‘gast’ is al bij opkomst een aparte verschijning, al heeft hij dan nog geen instrument ter hande genomen. Wanneer hij middels een buiging het groot koper op de rug neemt is het gehele publiek vol verwachting. Swingende solo’s kunnen toch niet op een sousafoon? Jawel, deze avond met Arno Bakker is het bewijs geleverd dat een sousafoon een erg goede sound kan hebben en de deelname hiervan is dan ook van absolute meerwaarde. Als klap op de vuurpijl blijkt de laatste gast van de avond Bertus Borgers op de saxofoon te zijn, de man die in één adem genoemd mag worden met het woord muzikaal.

Alles bij elkaar is een optreden van Orgel Vreten dan ook een enerverende en opbeurende muzikale belevenis die je als muziekliefhebber echt een keer meegemaakt moet hebben. Een orgel is zeker niet saai en de mensen van Orgel Vreten weten dit op een zeer verassende en swingende manier duidelijk te maken, dit maakt dit concert dan ook tot een absolute aanrader!

Artwork%20LP%20Orgel%20Vreten

2 gedachten over “Recensie: Orgel Vreten – The Merciless Hammond Battle”